Learning bites

17 feb 2015

7 ingrediënten voor een fit brein

/
Posted By
/
Comments0

De wereld waarin we leven vraagt elke dag het maximale van onze hersenen. We zijn altijd en overal aan het werk, en zijn de hele dag bereikbaar. Kortom; we staan altijd ‘aan’ en multitasken, terwijl onze hersenen daar niet voor gemaakt zijn. Hoe voorkomen we dat ons brein in deze tijd overbelast wordt? Neurologen David Rock en Daniel Segel hebben onderzocht wat we moeten doen om ons brein in topvorm te houden. Op basis van hun onderzoek introduceerden zij de Healthy Mind Platter; een schijf van 7 ingrediënten voor een gezond en fit brein:

  1. Slapen.
    Om volledig op te laden hebben we zo’n 8 uur slaap per nacht nodig. Tijdens je slaap wordt er orde geschept in je brein; alles wat we geleerd en ervaren hebben die dag wordt verwerkt en krijgt een plekje in je neurale netwerk. Daarnaast herstelt slaap je lichaam en geest, zodat je alert bent de volgende dag.
  2. Spelen.
    Jezelf toestaan om spontaan en creatief te zijn. Iets waar je als kind goed in bent en als volwassene vaak verleert. Een mooi voorbeeld zien we in dit filmpje. Spelen is plezier maken. Als je plezier hebt stimuleer je de aanmaak van dopamine, waardoor nieuwe neurale banen in je hersenen gevormd worden. Spelen zorgt dus letterlijk voor groei in je hersenen. Voor volwassenen kan spelen zijn: muziek maken of klussen in huis.
  3. Time-in.
    Mediteren, of bewust aanwezig zijn in het moment. Dit betekent het waarnemen van jezelf en reflecteren op je interne gedachten, zonder oordeel. Laat gedachten gewoon langs stromen, je hoeft er niets mee. Mediteren werkt stressverlagend en verbetert het immuunsysteem. Het is de tegenhanger van focus en kan deze ook versterken. Bovendien kan mediteren helpen bij het verbeteren van je slaappatroon en nachtrust. Mediteren kun makkelijk onderdeel maken van je dag, bijvoorbeeld met de welbekende Headspace app. Ook vind je op YouTube talloze meditatie video’s en audio opnames die helpen om in slaap te vallen. Bekijk hier een overzicht van de meest populaire video’s.
  4. Down-Time.
    Nietsdoen: niet gericht, zonder doel je gedachten de vrije loop laten, gewoon ontspannen. Niet te verwarren met meditatie, daar ga je speciaal voor zitten. Onder down-time vallen de momenten dat je even niksts en luiert; bijvoorbeeld wanneer je onder de douche staat of uit het raam staart. Juist op deze momenten komen we vaak tot de beste inzichten en ideeën. Afstand nemen geeft de hersenen namelijk ruimte om nieuwe verbindingen te leggen. Herbert Benson en William Proctor schreven zelfs een heel boek over dit fenomeen,‘The Breakout principle’.
  5. Verbinden.
    Contact leggen met familie, vrienden, geliefden. Verbinding is een basisbehoefte van de mens, want gehoord en gezien worden zijn essentiële onderdelen van het mens zijn. Je wilt het gevoel hebben dat je er toe doet en dit wil je ook teruggeven. Verbinden geeft je brein een boost en werkt verhelderend en stressverlagend.
  6. Bewegen.
    Sporten, wandelen, fietsen. Allemaal vormen van bewegen. Bewegen houdt niet alleen je lichaam, maar ook je hersenen fit. Sporten heeft een positief effect op je werkgeheugen en denksnelheid en is ook nog eens goed voor de plasticiteit (aanpassingsvermogen) van je hersenen. De 7 minute workout is een handige tool om je dagelijkse beweging te krijgen.
  7. Focus.
    Doelgerichte focus op 1 taak tegelijk, zoals in een Pomodoro. Focussen verbetert je prestaties ten opzichte van multitasken, waarin we veel tegelijk doen maar vaak weinig afmaken. Focus vergt zelfcontrole, maar levert meer voldoening op, omdat je meer taken af krijgt en hierdoor minder stress ervaart.

Maak deze simpele ingrediënten onderdeel van jouw dagelijkse leven en ervaar de vele positieve effecten van een gezond en fit brein.

Succes!

Erik Nolles – Jobtraining
Bron

Heb je hier vragen over? Bel Jobtraining op 0204230603 of mail ons.

0

Your Cart