Learning Bites

proactiviteit
9 mei 2016

Proactiviteit

//
Comments0

De meest succesvolle mensen hebben iets gemeen; ze zijn proactief. Ze richten hun aandacht op de zaken waar zij invloed op hebben en meer niet. Organisatiepsycholoog Stephen Covey introduceerde de ‘cirkel van invloed’ en de ‘cirkel van betrokkenheid’.

Stel je eens alle dingen voor waar je je mee bezig houdt; jouw werk, je relatie, het nieuws, boodschappen doen, de economie, of je gaat sporten. Al deze dingen vallen binnen je cirkel van betrokkenheid. Op een aantal van deze dingen heb je invloed, bijvoorbeeld op je boodschappen en of je wel of niet gaat sporten, deze vallen binnen je cirkel van invloed. En dit zijn precies de zaken waar je je mee bezig moet houden. Door je te richten op zaken waar je invloed op hebt vergroot je jouw daadkracht en besluitvaardigheid. Je krijgt meer voor elkaar en dat geeft je voldoening en vergroot jouw zelfvertrouwen.

De eerste stap naar meer proactiviteit is in kaart brengen waar je jouw energie op richt. Wat houd je vooral bezig, waarover pieker je? Zijn dit zaken waar je invloed op uit kunt oefen? Stop met piekeren en kom in actie. Dit wordt makkelijker wanneer je de oplossing terugbrengt tot kleine stappen. Wat is het eerste dat je nu al kunt doen om toe te werken naar de oplossing? Doe dit nu. Voor alle zaken waar je geen invloed op hebt geldt; stop met piekeren en laat het los. Niets doen kan ook proactief gedrag zijn, zolang je er maar bewust voor kiest. Dat is waar proactiviteit om draait; verantwoordelijkheid nemen voor je eigen leven en keuzes durven maken. Dus denk groot, begin klein en hak die knoop door.

Bron Bron

Heb je hier vragen over? Bel Jobtraining op 0204230603 of mail ons.

0

Your Cart