Information overload
We houden op ons werk veel ballen in de lucht. Dit is niet erg, maar het kan soms een chaotisch of gestrest gevoel geven. Herkenbaar? Dan probeer jij waarschijnlijk meerdere dingen tegelijk te doen. Houd daarmee op, want multitasken is een mythe en niet fijn voor je brein. Datzelfde geldt voor het onthouden van meerdere dingen tegelijk, zoals je to do’s. Door je brein te gebruiken als opslag, verspil je waardevolle denkkracht. Taken kosten meer tijd en moeite en het werkt chaos en stress in de hand.
Breindump
What to do met al die ballen in de lucht? Een breindump. Een breindump is iets anders dan het maken van je standaard to-do lijst. Het gaat erom dat je je hoofd helemaal ‘leegschrijft’. Niet alleen je to do’s van de dag of week, maar ook degene die je al een tijdje met je meesleept. En vooral ook de dingen die je buiten werk wilt of moet doen. Blijf schrijven tot je niets meer kunt bedenken. Voilá; in korte tijd een rustiger gevoel.
Prioriteiten
Wat moet je nu met die waslijst aan taken die voor je ligt? Maak je geen zorgen; gebruik het Eisenhower kwadrant hieronder. Een simpel model om prioriteiten te stellen.
Succes!
Heb je hier vragen over? Bel Jobtraining op 0204230603 of mail ons.
