Een klant behandelen zoals je een vriend behandelt; klinkt dat logisch of vreemd?
Voor veel mensen geldt dat in hun werk de klant centraal staat. Een sterke klantrelatie is daarom ook belangrijk, maar in de praktijk trekken we vaak een lijn tussen werk en privé en houden we onze klanten op afstand. Een goede relatie met jouw klant bouw je op door elkaar echt te leren kennen. Je neemt tijd voor elkaar, je neemt elkaar serieus en geeft ongevraagd advies, net als in een vriendschap.
Het opbouwen en onderhouden van een goede relatie kost tijd en energie, maar levert je (op langere termijn) veel op. Door je klanten als ‘vrienden’ te benaderen breng je verdieping aan in jouw klantrelaties. Het helpt je om gelijkwaardigheid in de relatie te brengen, deze waardevol te maken voor beide partijen en open te communiceren. Dit betekent overigens niet dat je contact zou moeten zoeken na werktijd of privé problemen met elkaar deelt. Het gaat erom dat je een klantrelatie kan voeden en onderhouden vanuit een persoonlijker perspectief. Hierdoor:
- Wordt de relatie zelf en de contactmomenten hierbinnen waardevoller voor beide partijen
- Verlaag je de drempel om feedback en ongevraagd advies te geven, waardoor je écht klantgericht kan zijn
- Vergroot je jouw motivatie om klanten van dienst te zijn en een stapje extra te zetten
- Vergroot je jouw werkplezier
Hoe doe je dat? Deze 3 concrete tips helpen je op weg:
- Zorg voor regelmatig contact, vooral ook los van inhoud. Hierdoor leer je elkaar beter kennen en verklein je de afstand in de relatie. Maak in het begin desnoods een planning per klant, met reminders om weer even contact op te nemen, zodat je elke week gestructureerd hiermee aan de slag gaat. Deze momenten hoeven jou en je klant niet veel tijd te kosten; een mailtje met een update sturen kan al voldoende zijn.
- Verras je klant. Doe regelmatig iets wat je klant niet verwacht, om extra waarde toe te voegen. Je levert niet alleen waar je klant om vraagt, maar je neemt ook bewust de tijd om mee te denken en verborgen behoeften van een klant bloot te leggen. Dit kan al zo simpel zijn als ongevraagd je hulp aanbieden of meedenken over een ander vraagstuk bijvoorbeeld.
- Wees altijd eerlijk en oprecht. Geef je grenzen aan en beloof niet teveel. We doen dit vaak omdat we de klant willen ‘pleasen’. We hebben de aanname dat een klant dit waardeert, maar vaak vergroot je hiermee juist de kans op teleurstelling. Een klant zal het altijd waarderen wanneer je eerlijk durft te zijn en aangeeft wat realistisch is.
Wat wordt jouw eerste actie om relaties met jouw klanten te verdiepen?
Succes!