Je werkdag begint. Je begroet je collega’s, maakt een kop koffie en opent je inbox. Een uur later heb je de meeste mails weggewerkt en kun je aan het ‘echte werk’ beginnen. Toch duik je meerdere malen per dag weer die mailbox in en spoken er onbeantwoorde mails door je hoofd. Herkenbaar?
Dan ben jij toe aan een inbox detox; het opschonen van je email inbox. Volgens time management goeroe en schrijver van de bestseller ‘getting things done’ David Allen ben je hierin geslaagd wanneer al jouw emails zijn verwijderd, gearchiveerd of in mappen gesorteerd. Je kunt bijvoorbeeld de mappen ’to do vandaag’ to do later’ en ‘bewaren’ maken en al jouw mails verdelen over deze mappen.
Nu is je inbox leeg, hoe houd je deze vervolgens ook leeg? David’s #1 tip is: stoppen met uitstellen. Neem altijd direct een beslissing over een email. Kost het minder dan 2 minuten om de email af te handelen? Doe het dan meteen. Kies anders één van de andere opties: delegeren, archiveren of verwijderen (bekijk hier een diagram van het volledige 5-stappen plan). Zo houd jij controle over je inbox en kun je je focussen op belangrijkere dingen.
Je facebook pagina bijvoorbeeld…
Heb je hier vragen over? Bel Jobtraining op 0204230603 of mail ons.