Challenging Conversations

Voer lastige gesprekken met meer zelfvertrouwen en empathie

Slecht nieuws brengen aan klanten of collega’s kan een uitdaging zijn. Hoe zorg je dat je boodschap duidelijk en overtuigend brengt, maar ook oog hebt voor de menselijke kant, de emoties bij jezelf en bij de ander? Wil je meer de regie houden in dit soort lastige situaties? Dan is deze training geschikt voor jou.

Meer weten? Stuur ons een bericht.

Challenging Conversations

Achtergrond: Challenging Conversations

Slecht nieuws brengen aan klanten of collega’s kan een uitdaging zijn. Hoe zorg je dat je boodschap duidelijk en overtuigend brengt, maar ook oog hebt voor de menselijke kant, de emoties bij jezelf en bij de ander? Wil je meer de regie houden in dit soort lastige situaties? Dan is deze training geschikt voor jou. Je leert omgaan met weerstand en emoties en hoe je eigen mindset hierbij van invloed is. Je leert hoe je jouw gesprekspartner kunt meenemen in jouw visie en hoe je een gesprek kan ombuigen: een lastig vertrekpunt is misschien wel een kans voor verdieping van de relatie! Krijg inzicht in jouw communicatiestijl en ontdek hoe je de behoeften van jouw gesprekspartner in kaart kan brengen om sneller een gezamenlijk resultaat te bereiken. In gesprek gaan met klanten of collega’s wordt zo veel leuker en effectiever. 

Doelen: wat kun je na deze training?

  • Je hebt geoefend om de regie in een gesprek in handen te nemen en een lastig gesprek te sturen naar een positieve uitkomst 
  • Je leert je eigen mindset in uitdagende gesprekssituatie herkennen en hoe je hierop kan anticiperen  
  • Je bent in staat om verschillende emoties en vormen van weerstand te herkennen, te benoemen en daar succesvol mee om te gaan 
  • Je hebt geoefend met verschillende gespreksvaardigheden en bent in staat een lastig gesprek in beweging te krijgen​ 
  • Je voelt je sterker als gesprekspartner en voert met meer zelfvertrouwen lastige gesprekken 

Wat kun je van deze training verwachten?

Uitdagingen

Je leert uitdagende gesprekssituaties, slecht nieuws gesprekken en gesprekken met emoties, vaardig aan te gaan. Met collega’s ontdek je hoe je zo snel mogelijk zo’n gesprek kan saboteren (recept voor ‘maximale ellende’) en hoe je tot een meer duurzame oplossing komt. 

Gedrag & mindset

Vanuit diverse invalshoeken (o.a. Roos van Leary | Mentale weerbaarheid) leer je over gedrag en reflecteer je op je eigen rol: hoe kan jijzelf anticiperen in een lastige gesprekssituatie? 

Tools

Gesprekstechnieken voor beginners en gevorderden. Je leert hoe verschillende tools je ondersteunen om een gesprekssituaties aan te gaan.  Hoe onderzoek je belangen tijdens een onderhandeling, hoe ga je om met de emoties in een gesprek en hoe trek je een grens, het komt allemaal aan bod.  

Gedurende de training is een goede mix tussen theorie en praktijk. Je individuele leerbehoefte en eigen werkpraktijk bepalen in grote mate wat je gaat doen.  

In de middag oefen je in subgroepen met de gesprekstechnieken toolkit samen met een professioneel trainingsacteur en pas je deze toe op concrete situaties uit jouw werkpraktijk. Je leert vooral door te experimenteren en te oefenen in een veilige setting. Leren door te doen en uit te vinden wat het beste bij jou past.  

Meer informatie over deze training?

Laat je gegevens achter en je wordt zo snel mogelijk teruggebeld door een van onze learning consultants.




    Jouw learning track

    De klassikale training wordt gecombineerd met challenges. Dit noemen wij een learning track. Challenges zijn korte doe opdrachten die je ontvangt na de training en die jou helpen om nieuw gedrag in de praktijk te oefenen.
    6 weken, elke week 1 challenge.