1. Zorg dat het er goed uit ziet
Zorg dat informatie interactief is, zodat jouw publiek ook visueel geprikkeld wordt zonder afgeleid te worden. Presenteer data, cijfers en feiten dus zo aantrekkelijk en beeldend mogelijk.
2. Voeg zinvolle context toe
Presenteer niet alleen cijfers, maar voeg context toe. Door toelichting te geven, informatie uit te lichten en uitzonderingen te benoemen. What’s in it for them? Context is king!
3. Groepeer jouw informatie
Groepeerinformatie op een voor het publiek begrijpelijke, maar vooral logische manier. Denk hierbij ook aan de ‘wet van 3’ en aan Minto’s Pyramide.
4. Less is more
Remove to improve! Als je doel is om een verhaal te vertellen, laat dan alles weg wat afleidt van dat doel. Iedere toevoeging die geen toegevoegde waarde aan je data geeft, kan weg. Voorkom ‘death by powerpoint’.
5. Markeer op een slimme manier
Markeren vanuitzonderingen of afwijkingen is een krachtige manier om een verhaal te vertellen. Pas dit toe wanneer je slide gevuld is met (ondersteunende) cijfers en data.
6. Vergelijkingen helpen ons verbanden te zien
Vergelijken helpt je luisteraar om verbanden en inzichten in data te ontdekken en verklaringen te vinden. Dit zaljouw publiek helpen om zich in te leven, consequenties te begrijpen en sneller besluiten te nemen!
Data driven storytelling is uiteindelijk een kwestie van proberen en ervaring opdoen. Bijvoorbeeld door je verhaal te testen op je collega’s en om feedback vragen. Want je publiek bepaalt uiteindelijk hoe goed je verhaal is. En dat is nog steeds niet anders dan bij een verhaal rond het kampvuur.