Open een internet browser en Google jouw eigen naam. Wat komt er tevoorschijn? Een aantal foto’s van Facebook, een blogpost die je ooit geschreven hebt of misschien wel niets dat linkt naar jou?
Alles wat jij online deelt, bepaalt hoe jij online gezien (of niet gezien) wordt door anderen. Dat is een mooie kans. Het betekent namelijk dat jij helemaal zelf in de hand hebt wat voor beeld anderen van je hebben. Dat kan je veel opleveren; je wordt gezien als expert, vergroot zonder moeite jouw netwerk en trekt kansen naar je toe. Kortom; jij creëert je eigen personal brand en social media is je beste vriend. Kan jouw online imago een upgrade gebruiken? Deze tips geven je een kickstart:
1 Focus
Begin met het kiezen van 1 tot 3 kernonderwerpen waarmee jij jouw expertise wil tonen. Waar wil jij mee geassocieerd worden en waar wil jij bekend om staan? Verwerk dit vervolgens in een topic strategy. Dit helpt jou om focus aan te brengen in de content die je deelt of creëert.
2 Eenheid in look & feel
Zorg voor een unanieme look, met dezelfde naam, introductietekst en foto. Zo wordt je sneller gevonden en is het voor anderen makkelijker om een eenduidig beeld van jou te krijgen en onthouden.
3 Consistent & frequent
Post regelmatig en doe hierbij de tone of voice check; zit er een duidelijke lijn in jouw berichten? De richtlijn per dag; 2 Facebook posts, 5 tweets of 1 Linkedin bericht. Tip: gebruik een programma zoals Buffer, om content in een wachtrij te zetten en die automatisch op vaste tijden te posten.
4 Versterk je relaties
Door proactief berichten te sturen naar de mensen in jouw netwerk, mensen aan elkaar te linken en hun berichten te liken en delen, bouw je een sterk en waardevol netwerk op. What you give is what you get; je wordt gezien en anderen gaan meer aandacht geven aan jouw posts.
Heb je hier vragen over? Bel Jobtraining op 0204230603 of mail ons.