We zijn elke dag in gesprek met onze collega’s en klanten. We communiceren zoveel, dat we vaak niet meer bewust bezig zijn met het uitoefenen van invloed of het sturen van gesprekken. Dat zou ook te geforceerd voelen en is geen doel op zich. In sommige situaties kan het echter fijn zijn om actief meer regie te nemen in een gesprek. Bijvoorbeeld wanneer je anderen in beweging wilt brengen, wanneer je door tijdsdruk snel tot de kern moet komen of wanneer je jouw grenzen duidelijk wilt aangeven (denk aan veeleisende klanten of collega’s). Dat gaat gemakkelijker door aan het begin van het gesprek de toon te zetten en direct de lead te nemen. Deze 3 tips helpen je daarbij:
1. Start positief
Volgens Positieve Psychologie onderzoeker Michelle Gylan is het een stuk gemakkelijker om een gesprek te sturen als de ander in een positieve mood is. Dit kun je bij de ander opwekken met de eerste paar woorden die je zegt. Zij noemt dit de ‘power lead’. Als de ander bijvoorbeeld aan je vraagt hoe het gaat, antwoord dan niet met het gedachteloze ‘goed, en jij?’, maar geef een echt positieve enthousiaste reactie. Deel eventueel ook iets persoonlijks; ‘ik heb ontzettend gelachen vanochtend met mijn zoontje tijdens het ontbijt’. Mensen zijn geneigd om elkaars gemoedstoestand en emoties over te nemen; door zelf open en positief te zijn stimuleer je dit onbewust ook bij de ander en dat brengt jullie meer op één lijn.
2. Bepaal de kaders
Zorg voordat je inhoud bespreekt eerst voor overeenstemming over het gespreksproces. Wat er precies besproken wordt kun je van tevoren niet voorspellen, maar je kunt wel de kaders van het gesprek bepalen. Dit helpt je om doelgerichter te communiceren en te voorkomen dat er wordt afgeweken van wat jij graag wilt bespreken. Bovendien geeft het een gesprek structuur, vooral als je daarbij regelmatig samenvat. Begin het gesprek daarom met het benoemen van het (gezamenlijke) doel van het gesprek en welke punten jullie gaan bespreken. Erg belangrijk hierbij; vraag vervolgens om bevestiging. Je zet jezelf hiermee bij wijze van in de driver’s seat en neemt de ander als passagier mee in het gesprek.
3. Kies je eigen omgeving
Door het gesprek te voeren in een omgeving waarin jij je prettig voelt, voel je je ook zelfverzekerder en maak je het jezelf makkelijker om de lead te nemen. Nodig de ander bijvoorbeeld uit in jouw eigen kantoor of je favoriete lunchcafé. Zorg voor zo min mogelijk afleiding en ga voor een plek waarin je goed oogcontact kunt maken met jouw gesprekspartner.
Heb je hier vragen over? Bel Jobtraining op 0204230603 of mail ons.