De verwachting van je klanten overtreffen lukt beter wanneer je met een frisse blik naar je werk kan kijken en dingen op een nieuwe manier durft aan te pakken. Het kan lastig zijn om dingen ‘die altijd zo gaan’ nog op te merken en te verbeteren, doordat je er zelf middenin zit. Zoals de stapels papieren of kapotte lade op kantoor je niet meer opvallen na enige tijd. Het perspectief van je klant kan je helpen om je eigen blinde vlekken bloot te leggen en de status quo te doorbreken. Deze 3 concrete acties helpen je om je klanten met creatieve nieuwe oplossingen te verassen.

  • Check je concurrenten. Bedenk dat jouw klant veel opties heeft om uit te kiezen. Weten waarom jouw klant voor jou kiest in plaats van de concurrent is essentieel om hen ook in de toekomst aan je te binden. Wat zien klanten wanneer ze jouw organisatie vergelijken met die van concurrenten? Kijk door de bril van je klanten en bekijk bijvoorbeeld jouw website en die van verschillende grote en kleine spelers die dezelfde service of producten aanbieden. Wat spreekt jou aan als klant? Wat is handig, slim, mooi en wat niet? Wat valt je op, wat je eerder nooit hebt gezien?
  • Breng contactmomenten in kaart. Contact met de klant gaat verder dan mails en telefoongesprekken. Ook de website, facebook, nieuwsbrief, infosheets en handleidingen zijn manieren waarop met klanten wordt gecommuniceerd en bepalen hoe een klant naar jouw service, product en organisatie kijkt. Kijk eens met een frisse en kritische blik naar deze communicatie middelen; wat straal je hiermee uit, hoe voelt een klant zich hierbij? Maak eventueel aanpassingen in standaard teksten, om ze simpeler en aantrekkelijker te maken.
  • Ervaar je eigen dienst of product. Je weet pas echt wat jouw klanten ervaren, wanneer je het zelf ervaart. Loop als ‘mystery shopper’ eens een andere vestiging binnen of vraag bijvoorbeeld een offerte aan. Hoe zou jij dit zelf beoordelen? Wat vind je fijn en wat mis je wellicht? Bedenk welke feedback jij als klant zou geven.

Ook wanneer je geen direct contact hebt met klanten, zijn dit manieren om eens met een andere blik naar je werk te kijken en slimmer te kunnen werken.

Succes!

Wil je actief aan de slag met het vergroten van jouw klantgerichtheid? Doe dan mee met de Wow the Customer learning track.

Heb je hier vragen over? Bel Jobtraining op 0204230603 of mail naar info@jobtraining.nl.