Learning bites

19 jun 2015

6 x effectiever leren door brain science

Op het learning & development congres ATD in Orlando, was Brain science een hot thema. Wij hebben onderzoek van gedragsdeskundigen, learning specialisten en psychologen praktisch vertaald in 6 concrete tips om trainingen effectiever en aantrekkelijker te maken.

1. Set up 20 minutes learning bites
De amygdala en de hippocampus, onderdeel van ons limbisch systeem, spelen een belangrijke rol bij informatieverwerking. De hippocampus kun je zien als de datadrive van onze hersenen. Deze gaat aan wanneer we ergens aandacht voor hebben. Elke 20 minuten ‘synchroniseert’ de hippocampus met het geheugen. Laat mensen optimaal leren door informatie in blokjes van 20 minuten aan te bieden.

2. Happy learners
Stimuleer positieve emoties tijdens het leren, want dopamine maakt ons brein 30% effectiever! Als je een kleine beloning inbouwt na nieuw gedrag, dan wil je brein het nog eens doen, en nog eens…

3. Bullets don’t kill people, bullet lists do
Je onthoudt stof beter in de vorm van een verhaal, dan in een lijst. Vertel een verhaal om mensen geboeid te houden en een context te geven voor de zaken die zij moeten onthouden.

4. Create some kind of risk
Om in de ideale leerflow te komen is spanning nodig. Dit verhoogt de attentiewaarde en de ‘stickiness’ van de lesstof. Zorg voor een optimale spanning, dus niet te weinig (makkelijk en saaaaai) maar ook weer niet angstaanjagend. Vertel bijvoorbeeld wat de consequenties kunnen zijn van het niet ontwikkelen van de vaardigheid of het leren van de stof.

5. Give your brain a break
We kunnen meer leren door het leerproces anders in te richten. Zo zouden we vaker pauzes moeten nemen. Afstand nemen geeft de hersenen ruimte om nieuwe verbindingen te leggen. Herbert Benson en William Proctor schreven zelfs een boek over dit fenomeen,‘The Breakout principle’.

6. Share commitment
De transfer van training naar praktijk wordt versterkt door een geschreven en gedeeld voornemen. Oftewel, hoe ga je het geleerde concreet toepassen in de praktijk. Laat mensen nadenken over hun voornemen (wat, waar, wanneer, hoe etc.) en laat hen dit opschrijven en delen met anderen. Creëer ‘social support’ door hen bijvoorbeeld aan een collega te laten vragen: ‘Wil je mij aan mijn doel houden?’

Door Renske Roet
Managing partner Jobtraining

Heb je hier vragen over? Bel Jobtraining op 0204230603 of mail ons.