fbpx

Learning bites

7 nov 2014

Iedereen happy: geluk als basis voor een bedrijfsmodel

/
Posted By
/
Comments0
/


Gelukkige mensen zijn productievere medewerkers. Ze durven hun kop boven het maaiveld uit te steken en beslissingen te nemen die echt bijdragen aan het bereiken van de bedrijfsdoelen. Dat is de boodschap van Jenn Lim, spreker tijdens het event Iedereen Happy van de Baak. Jenn is Chief Hapiness Officer bij Delivering Hapiness, een bedrijf dat zij samen met Tony Hsieh (CEO van Zappos.com) oprichtte. Hun missie? ‘Creating a happier world. One person, community and company at a time.’

Jenn deelt in haar presentatie 6 voorwaarden voor een bedrijfsmodel gebaseerd op geluk:

1. Toewijding
Een succesvol en duurzaam bedrijf met gelukkige medewerkers stamp je niet uit de grond. Ben je bereid om hier geld en tijd aan te besteden en voor hoe lang? Wanneer je geluk benoemt als één van de pijlers van het bedrijfsmodel dan betekent dit dat het faciliteren hiervan altijd een prioriteit moet zijn. Geluk weegt dan mee bij alle bedrijfsbeslissingen.

2. Kernwaarden
Ieder bedrijf heeft kernwaarden, maar in hoeverre deze leven bij individuele medewerkers is vaak de vraag. Bij Zappos werden alle medewerkers gevraagd naar hun persoonlijke kernwaarden. Vervolgens werden uit alle antwoorden 10 kernwaarden gedefinieerd voor Zappos als bedrijf. Doordat medewerkers bepalend zijn voor de kern van het bedrijf is de kans groter dat zij zich hier op hun plek voelen. En als zij zich niet herkennen in de waarden zullen zij sneller erkennen dat er een mismatch is en weggaan.

3. Transparantie
Door als bedrijf transparant te zijn stimuleer je ook openheid bij medewerkers. Deel uitdagingen en vier successen samen. Medewerkers zijn hierdoor niet bang om zichzelf te laten zien en beslissingen te nemen. Ze zijn daadkrachtiger en ervaren minder stress.

4. Visie
Vraag medewerkers; wat is jouw visie en doel in jouw baan buiten geld verdienen? Ben je ondernemer, vraag jezelf dan af: wat zou je doen als je geen angst had om te falen en geld geen rol speelde? Het antwoord op deze vraag vormt de basis voor jouw visie op de wereld.

5. Relaties
Het draait niet om netwerken maar om in verbinding staan. Bouw als organisatie aan betekenisvolle relaties, zowel binnen het bedrijf als met de mensen eromheen. Bij Zappos krijgen medewerkers tijdens bedrijfsbijeenkomsten letterlijk het podium en mogen zij aan iedereen laten zien wat hun talent of passie is. Dit creëert verbondenheid en zorgt ervoor dat mensen met gelijke interesses elkaar vaker opzoeken, zowel op het werk als daarbuiten.

6. Team
‘Hire slowly and fire quickly’ zegt Jenn. Neem de tijd om iemand echt te leren kennen en geef iemand de kans om zichzelf echt te laten zien. Bij Zappos stellen ze tijdens een sollicitatiegesprek vragen als; ‘Wat zou de titel van jouw autobiografie kunnen zijn?’ en ‘Hoe gek ben jij op een schaal van 1-10?’ Neem iemand aan op basis van zijn waarden en niet op basis van zijn geschiktheid op papier.

Bekijk de presentatie of de Ted talk van Jenn Lim

© Brigitta Lops

Heb je hier vragen over? Bel Jobtraining op 0204230603 of mail ons.

nl_NL
en_GB nl_NL